BL!NDMAN [sax]
BL!NDMAN [sax] werd in 1988 opgericht door saxofonist en componist Eric Sleichim. Jarenlang was dit saxofoonkwartet het kloppend hart van BL!NDMAN. Met open oren en een rebelse vakkundigheid tastte Sleichim de grenzen af van hoe een saxofoon kan klinken. Niet-conventionele technieken zoals het gebruik van snerpende veertjes, plof- en smakgeluiden en klanken van kleppen wisselen af met de tonale kwaliteiten van het instrument. Genoemd naar het gelijknamige tijdschrift The Blind Man van Marcel Duchamp, gidst Sleichim het publiek doorheen ongekende en uitdagende klankwerelden. Vanaf 2006 begint BL!NDMAN [sax] 20 jaar podiumervaring te delen met andere kwartetten BL!NDMAN [drums], BL!NDMAN [strings] en BL!NDMAN [hybrid]. Het opent een kruisbestuiving tussen twee generaties en vier kwartetten.
BL!NDMAN [sax] ademt avontuur door samen te werken met diverse kunstdisciplines. Hun multidisciplinaire benadering verwierf internationale faam. Van bij de start kreeg het kwartet opdrachten vanuit de theater- en danswereld. Zo werkten ze samen met Jan Fabre, Anne Teresa De Keersmaeker, Heiner Goebbels en Ivo van Hove. Sleichims liefde voor beeld en film leidde tot de ontwikkeling van vele multimediale voorstellingen in opdracht van diverse organisatoren. Zo werden stille films van Buster Keaton en Teinosuke Kinugasa bewerkt met livemuziek en voorzien van een originele soundtrack voor saxofoon. Ook opera, muziektheater, kunstvideo’s en andere performances worden doorheen de jaren met een vernieuwende toets door het kwartet begeleid.
In zijn zoektocht naar onontgonnen mogelijkheden voor saxofoon focust Eric Sleichim sinds 1999 ook op oude muziek. Vaak in samenwerking met gespecialiseerde ensembles zoals Collegium Vocale Gent of het Huelgas Ensemble, puurt BL!NDMAN [sax] muziek van de oude grootmeesters uit en herontdekt vergeten klankgoochelaars. Het grensverleggend arrangement van de vier koraalpartita’s van J. S. Bach werd een instant succes en toert de hele wereld rond. Er ontstaat doorheen de jaren een uitgebreid repertoire van oude muziek, omgevormd voor een hedendaags saxofoonkwartet. Er volgen talloze projecten rond het werk van onder andere Gesualdo & Buxtehude (Stylus Fantasticus), Orlando di Lasso (Chromatic Variations), Schütz (UTOPIA :: 47), Handel (WATER & FIRE / Handel Revisited) en Petrus Alamire (MORGEN!) met als een van de hoogtepunten de uitgave van het album 32 Foot / the Organ of Bach die bij de 25ste verjaardag van BL!NDMAN [sax] bekroond werd met de Klara voor beste cd-productie. Ook de dialoog tussen oude en nieuwe muziek krijgt een centrale plaats bij BL!NDMAN [sax]. Het kwartet laat oude klankmeesters in gesprek gaan met componisten zoals Jonathan Harvey, John Cage of Helmut Oehring. In M*ultiple Voice* krijgen zelfs polyfone werken uit de 12de tot 16e eeuw een plaats naast hedendaagse composities.
Meer recent verkent BL!NDMAN [sax] ook nieuwe paden door te focussen op bewerkingen van actuele muzikale iconen. BL!NDMAN plays MOONDOG is een wervelend eerbetoon aan een man die een prachtige dialoog tussen jazz, klassiek, pop en etnische muziek op gang bracht. Samen met de andere kwartetten uit het BL!NDMAN collectief geven ze met ICONS, The American Minimalists een sprankelende ode aan het triumviraat uit de minimal music: Steve Reich, Terry Riley en Philip Glass.
In BL!NDMANs initiatief Parliament of Angels (2023-2027) tracht het saxofoonkwartet met samenwerkingen en residenties over de gehele wereld bruggen te bouwen met een nieuwe generatie kunstenaars. Met open oren en een nieuwsgierige blik brengt de toekomst ongekende kruisbestuivingen en vaart BL!NDMAN [sax] meer dan 35 jaar na de oprichting nog steeds een gedurfde artistieke koers vol experiment en muzikale dialoog.
Pieter Pellens: sopraansaxofoon
Hendrik Pellens: alt- en sopraansaxofoon
Piet Rebel: tenorsaxofoon
Sebastiaan Cooman: baritonsaxofoon
Eric Sleichim: tubax en electronics