Steamboat Bill Jr. / Buster Keaton
In deze film strijdt Buster Keaton op zijn eigen onvervalste manier tegen zijn verleden, hij evoceert zijn autobiografische vader-zoon relatie op tragische én komische wijze.
Deze film, gedeeltelijk autobiografisch, was de laatste die deze bekende komiek volledig onafhankelijk realiseerde vóór hij bij MGM tekende. In 1898 wordt de driejarige Joseph Francis “Buster” Keaton door een wervelwind uit zijn bed gelicht en komt pardoes, maar ongedeerd, op straat terecht.
De spectaculaire stormscène in Steamboat Bill Junior is niet de enige verwijzing naar Keatons jeugd. In deze film klaagt hij op meesterlijke wijze de scheefgelopen relatie met zijn vader aan: een variété artiest die zijn zoon van kinds af aan allerlei acrobatieën én een hels werkritme oplegde. Dat is zonder twijfel de reden waarom de personages zich in deze film complexer en diepgaander aftekenen dan in Keatons voorgaande werken.
BL!NDMAN [sax] kleurt deze ontroerende film met een wervelende oroginele soundtrack van Eric Sleichim gebaseerd op de eigen saxofoontaal en -klank.
Eric Sleichim: artistieke leiding, concept en compositie
BL!NDMAN [sax]
Pieter Pellens: sopraansaxofoon
Hendrik Pellens: altsaxofoon
Piet Rebel: tenorsaxofoon
Sebastiaan Cooman: baritonsaxofoon
Buster Keaton Productions, Zwart/Wit, Stille film – 1928
Joseph Schenck: filmproductie
Charles F. Reisner: regie
Buster Keaton: hoofdrol
Philippe van Leer, Xavier Yerlès: bruitages
Steamboat Bill Jr. is een BL!NDMAN-productie en werd gecreëerd door het BL!NDMAN saxofoonkwartet in 1996, in coproductie met Kunstencentrum Vooruit, met de steun van het Koninklijk Filmarchief van Brussel.
Agenda
Het verhaal
Bill Canfield, een forse, autoritaire man exploiteert een oude stoomboot op de Mississippi. De concurrentie, een fonkelnieuwe boot van de rijke bankier John King, dreigt Canfield echter te ruïneren. Deze laatste verwacht alle heil van de komst van zijn zoon die hij in jaren niet meer gezien heeft. Maar Bill Junior blijkt een dromerige bleke jongeman te zijn (Buster Keaton), die tot overmaat van ramp verliefd is op de dochter van de gehate concurrent. De film drijft, steeds in het burleske, voort op een dramatische situatie: de rivaliteit tussen de twee kapiteins (en vaders), een gedwarsboomde liefde en de noodzaak voor Bill Junior om zich van zijn vaders juk te bevrijden. Wanneer een verwoestende orkaan opsteekt (die een wervelwind van grappen en grollen ontketent) krijgt Bill Junior de kans om, met de nodige anekdotes en halsbrekende toeren, zijn vrijheid en geliefde te veroveren. De Man Die Nooit Lacht uit zich hier in de perfectie. En met grandeur.
De muziek
BL!NDMAN haalt meer uit de saxofoon dan zijn maker wellicht ooit heeft kunnen vermoeden. Eric Sleichim laat de saxofonisten net zo goed gebruik maken van de snierpende veertjes en slaande mechanieken van het instrument als van de tonale kwaliteiten waarmee het gezegend is. Ze kneden klanken van kleppen tot volle tonen of laten plof- en smakgeluiden uit hun sax opborrelen als meeslepende melodieën. BL!NDMAN laat noch klep noch klank onberoerd om de saxofoon nieuw leven in te blazen. Voor de live begeleiding van Buster Keatons Steamboat Bill Junior schreef Eric Sleichim een originele compositie die een verrassend frisse kijk geeft op de film. Naast een excentrieke “bruiteurs”-taak speelt het saxofoonkwartet vooral een stevig uitgebalanceerde partituur die, in combinatie met speciale geluidseffekten, uitmondt in een stormachtige soundtrack.