![BL!NDMAN [vox]](http://www.blindman.be/assets/images/gen/tempprod_715.jpg)
griet de geyter, gunther vandeven,
kevin skelton, tiemo wang
2011 Flagey © Edwin Thys
![BL!NDMAN [vox]](http://www.blindman.be/assets/images/gen/tempprod_714.jpg)
griet de geyter, gunther vandeven,
kevin skelton, tiemo wang
2011 Flagey © Edwin Thys
![BL!NDMAN [vox]](http://www.blindman.be/assets/images/gen/tempprod_716.jpg)
griet de geyter, gunther vandeven,
kevin skelton, tiemo wang
2011 Flagey © Alidoor Dellafaille
![BL!NDMAN [vox]](http://www.blindman.be/assets/images/gen/tempprod_719.jpg)
kevin skelton, thomas vanlede gunther vandeven, , griet de geyter
2008 © mich leemans
BL!NDMAN [vox]
In het collectief deelt het oorspronkelijke kwartet BL!NDMAN [sax] 20 jaar podiumervaring met 3 jonge kwartetten BL!NDMAN [drums], BL!NDMAN [strings] en BL!NDMAN [vox] waardoor kruisbestuivingen tussen 2 generaties mogelijk worden gemaakt.
In 1988 richt Eric Sleichim BL!NDMAN op, een saxofoonkwartet met een traditionele bezetting dat nieuwe speeltechnieken ontwikkelt en het repertoire voor het instrument gevoelig uitbreidt door het gedurig aftasten van de grenzen met andere disciplines. Vanaf het begin organiseert het kwartet masterclasses en workshops voor jonge musici. De wens voor een meer structurele samenwerking tussen kwartetten van verschillende generaties resulteert in de oprichting van een collectief met 4 kwartetten. 20 jaar podiumervaring van het oorspronkelijke kwartet – BL!NDMAN [sax] – wordt gedeeld met 3 jonge kwartetten: BL!NDMAN [drums], BL!NDMAN [vox] en BL!NDMAN [strings].
In 2008 maakt BL!NDMAN [vox] deel uit van het spectaculaire verjaardagsconcert 20×20 ofte Kwadratur #1/Globus waaraan alle BL!NDMAN-kwartetten meewerken en dat meteen het eerste deel vormt van een Kwadratur-triptiek waarvan #2/Transfo en #3/Cube respectievelijk in 2010 en 2012 volgen.
Tijdens het Ars Musica-festival 2011 brengt BL!NDMAN [vox] een programma met werk van Heiner Goebbels en David Lang.
Eric Sleichim en BL!NDMAN verwerven internationale faam met hun multidisciplinaire benadering. Van bij de start krijgen ze opdrachten vanuit de theater- en danswereld, ontwikkelen multimedia-voorstellingen en voorzien verschillende stille films van live muziek. Daarnaast worden ze ook vaak gevraagd om programma’s op maat van speciale gelegenheden te creëren. Bij de opening van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen presenteerden de vier BL!NDMAN-kwartetten het locatieproject The Raft of the Medusa. (2010)
Samen met BL!NDMAN [sax] en Cristina Zavalloni creëren ze Eric Sleichim’s opera/performance Utopia :: 47 – a very last Passion tijdens het Holland Festival (2011).
Rond de wisseling naar de 21ste eeuw focust Eric Sleichim op oude muziek in zijn zoektocht naar onontgonnen mogelijkheden voor de saxofoon. BL!NDMAN plays Bach wordt een instant succes in 1999. Sindsdien blijft BL!NDMAN oude muziek op een eigenzinnige wijze aan het publiek voorstellen.
In 2007 en 2008 presenteren BL!NDMAN [sax] + [vox] samen BL!NDMAN plays Buxtehude en Secret Masses.
In het kader van een residentie in de Brigittines (Brussel) werkt BL!NDMAN [vox] Turntables 4 Voices uit, een programma voor vocaal kwartet en draaitafels, een concept van Eric Sleichim.
In 2012 gaat Sleichim de uitdaging aan om oude muziek te arrangeren voor het hele BL!NDMAN-collectief (saxen, zangers, strijkers en percussionisten op turntables): Cross Talks is een hommage aan de Vlaamse polyfonist Adriaan Willaert.
(update: 20/02/12)
download hier de bio-pdf
line-up
griet de geyter > sopraan
gunther vandeven > counter tenor
kevin skelton > tenor
tiemo wang > bas-bariton
producties
cross talks
kwadratur #3/cube
utopia :: 47 – a very last passion
the raft of the medusa
goebbels/lang
BL!NDMAN solos
kwadratur #2/transfo
kwadratur #1/globus
Iintra-muros
secret masses
turntables 4 voices
20×20
BL!NDMAN plays Buxtehude
mozart machine